Vad är reverb?
Innan vi går in på olika typer av reverb är det så klart bra att känna till vad det är för något. Reverb är en effekt som simulerar efterklangen i ett rum och skapar en känsla av rymd och öppenhet. Inspelningsstudior får ofta det inspelade materialet att låta torrt och instängt på grund av bristen på naturligt reverb i rummet. Detta ger oss dock kontroll över materialet, eftersom vi i efterhand kan lägga på artificiellt reverb på precis det sätt som vi vill ha.
Olika typer av reverb
I denna guide kommer vi att gå igenom de vanligaste typerna av reverb samt förklara hur de fungerar och används.
Ekokammare
Det första artificiella reverbet var ett så kallat ”chamber reverb”. Det utvecklades under 30- och 40-talen, men är fortfarande populär än idag. En tekniker skickar signalen från mixerbordet till ett specialdesignat rum (en så kallad ”ekokammare”), där ljudet spelas upp av högtalare, studsar mot väggarna och plockas sedan upp av en eller flera mikrofoner. Ekokammare finns i olika storlekar och former, med väggar i olika material.
Denna typ av reverb har en väldigt uppenbar effekt som avtar långsamt, utan att tvätta bort originalsignalen särskilt mycket. Det skapar en obalanserad ton som ofta är i behov av vidare filtrering och EQ. Användningen av ekokammare är vanlig på inspelningar från 50- och 60-talen.
En ekokammare
Plattreverb
Alla kan inte bygga egna ekokammare, så därför kom en ny lösning: EMT 140 Plate Reverb från 1957. Det är en stor låda som väger nästan en kvarts ton. Denna låda innehåller en metallplatta kopplad till en elektromagnetisk givare som omvandlar den elektriska signalen till vibrationer. Plattan vibrerar och på varje sida sitter pickups (liknande de som finns på gitarrer). Dessa pickups omvandlar plattans vibrationer tillbaka till elektriska signaler.
Plattreverb har ett klart och mjukt ljud som kan förstärka närvaron av både sång och instrument, trots att det inte låter som ett naturligt rum. Enheten har kontroller som ändrar bredden av reverbet samt längden på efterklangen. Detta görs genom att blanda den torra och den artificiella signalen.
En populär teknik är att höja efterklangen till max och sedan dra ner ”blend” nästan helt. Detta ger en liten men konstant mängd reverb som passar till sång eller gitarr. Det är tyvärr väldigt lätt att tvätta bort ett ljud med denna typ av reverb, så var försiktig med att skruva upp den för mycket. Många plugins låter dig skruva upp efterklangen mer än vad som var möjligt med hårdvaran. Vi menar att ”less is more” när det kommer till plattreverb.
Plattreverb
EMT 140
Fjäderreverb
Fjäderreverb, eller spring reverb, liknar plattreverb men är betydligt mindre. Detta eftersom de – istället för metallplattan – använder spiralformade fjädrar kopplade till givaren och pickupen. I sin tur medför detta att enheten får plats i en mycket mindre behållare. Längden på fjädrarna varierar dock mellan alltifrån någon decimeter till en meter.
Fjäderreverb har ett väldigt distinkt beteende vid transienter (t.ex. handklapp), då fjädrarna ger ifrån sig ett ”fjong”-ljud. Därför fungerar inte denna typ av reverb särskilt bra på trummor. Däremot kan det passa bra på elgitarr när du t.ex. plockar, då den kan förstärka groove och rytm. Fjäderreverb ger närvaro och dimension till instrument, men låter inte heller som ett riktigt rum.
Fjäderreverb
Digitalt/algoritmiskt reverb
Under 70-talet började tekniken förändras snabbt i och med utvecklingen av digitalt/algoritmiskt reverb. Några av de mest kända hårdvarorna från den tiden är Lexicon 224 och EMT 250, men numera finns även liknande plugins. Dessa fungerar genom att stapla flera kopior av originalkällans efterklang (”svansen”) för att skapa illusionen av djup och rymd. De kommer ofta med ett dussintal effekter som gör att du kan modifiera reverbet. Dessa kan t.ex. vara att ändra den tidiga reflektionen, det vill säga det första du skulle höra av klangen i en naturlig miljö.
Digitalt/algoritmiskt reverb ger ett mer kontrollerat och balanserat ljud än i ett riktigt rum. En av dess funktioner är ”hall reverb”, som till skillnad från rumsreverb är designat med akustik i åtanke. Det låter balanserat och naturligt, vilket inte passar i alla mixsituationer. På vissa akustiska instrument kan en liten mängd hall reverb låta fantastiskt. Det finns även reverse reverb och flera andra funktioner som skapar atmosfärer som inte är möjliga i ett naturligt rum.
Digitalt reverb
Lexicon 224
Algoritmiska reverbenheter har nästan perfekta emuleringar av verkliga utrymmen och andra enheter. De är dessutom väldigt justerbara och har många olika effekter. Moderna plugins har relativt låga krav på CPU och RAM-minne, så du kan ha flera olika typer av reverb i ett och samma projekt.
Konvolverande reverb
Konvolverande reverb, eller convolution reverb, är en typ av algoritmiskt reverb. Dessa använder impulsrespons för att fånga ljudet av ett utrymme eller en annan reverbenhet. Detta görs genom att enheten spelar en kort impulsrespons i utrymmet och kör responsen genom enheten för att lyssna och fånga resultatet med en mikrofon. Dessa impulser är inte så trevliga att lyssna på i sig själva, men när processorn kombinerar dessa med originalinspelningen får du ett perfekt återskapande av utrymmet eller enheten.
Konvolverande reverb
Fruity Convolver
Det finns tusentals impulsresponser tillgängliga, eftersom många spelar in sina vintagehårdvaror eller impulsresponser i olika utrymmen och delar dessa gratis. Allt du behöver göra är att ladda upp impulsresponsen i din valda plugin. En nackdel är dock att konvolverande reverb ofta kräver lite mer CPU och mycket mer RAM-minne. Detta beror på att du behöver plats att lagra alla impulsresponser. Men för många är inte detta ett problem, då lagringsutrymme och processorkraft bara blir bättre för varje år som går.
Vi hoppas denna guide var till nytta för dig som vill lära dig mer om olika typer av reverb. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss! Du kan också läsa mer om olika typer av kompressorer.
Guider & Tips
Loudness i Dolby Atmos i Logic Pro: En steg-för-steg-guide
Den här artikeln är för dig som vill ta reda på mer om hur mätning [...]
Exportera masterfiler från Atmos-projekt i Logic Pro
Den här artikeln ger dig mer information om hur man exporterar masterfiler från Logic Pro [...]
Mixa i Dolby Atmos: Workflow från början till slut
Vill du jobba med Atmos i Logic? Är du nyfiken på hur man på ett [...]
Skillnad mellan Singel, EP och Album
Funderar du på att släppa din musik? Kanske är den första frågan om du ska [...]
Kontakta oss
KONTAKTA OSS
Kom ihåg att du måste för att skicka formulär. Skicka ett mail direkt till info@killandermusicrecords.com om du inte vill acceptera cookies.
VÅR PORTFOLIO
KMR Studios har under de senaste åren gett ut hundratals låtar åt ett stort antal artister. För att göra det enklare för dig att hitta det du söker, har vi organiserat musiken i olika spellistor. Klicka på länken nedan för att utforska vår musik efter format (stereo eller Dolby Atmos) eller genre.
Portfolio