Vad är en kompressor?

Innan vi går in på olika typer av kompression och kompressorer är det så klart bra att känna till vad en kompressor är. En kompressor är ett bearbetningsverktyg i en DAW (Digital Audio Workstation). Vad man gör med en kompressor är kort sagt att trycka ihop en ljudsignal och forma den genom att exempelvis jämna ut dynamik och höja medelnivån. Man kan även nyttja en kompressor till att få ett visst sound i sin låt.

I en kompressor finns det olika justerbara parametrar:

• Threshold – En tröskel där du som användare anger vilken dynamiknivå din kompressor ska arbeta på. Det ljud som går över en viss thresholdnivå i volym bearbetas av kompressorn.
• Ratio – Som säger hur hårt kompressorn ska pressa den signal som ska bearbetas. Ett ratiovärde på 10 och över brukar kallas limit, då den nästan trycker ner allt som går över thresholdnivån.
• Attack – Tiden det tar för kompressorn att börja arbeta efter att ljudet går över thresholdnivån.
• Release – Hur snabbt kompressorn ska släppa på kompressionen när ljudet går under thresholdnivån.
• Output/gain – Mängden förskärkning kompressorn ger utsignalen efter att den komprimerats.

 

Olika typer av kompressorer

Det finns flera olika typer av kompressorer med olika egenskaper, som därmed erbjuder lite olika typer av kompression. I denna guide kommer vi att ta upp sex olika typer.

 

VCA-kompressorer

VCA står för ”voltage-controlled amplifier” och är den vanligaste typen av kompressor. Den fungerar genom att ljudsignalen ändras (så kallad ”gain reduction”) beroende på vilken spänning kompressorn är inställd på. VCA-kompressorer har en integrerad krets som hjälper till med attack, release, ratio, etc. och håller oönskad distorsion till ett minimum. Dessa kompressorer är mångsidiga arbetshästar med ett brett utbud av kontroller. De används ofta för så kallad 2-bus-kompression, men även för trummor, slagverk, syntar och sång.

VCA-kompressor

SSL G Compressor

De mest populära VCA-kompressorerna är SSL G Compressor (även kallad Quad Compressor), följt av DBX 160A. Andra mer klassiska exempel är Focusrite Red 3 och API 2500, medan en av de senaste är WES Audio Dione. Slutligen finns också några dyra och högkvalitativa VCA-kompressorer, såsom Vertigo VSC-3 och Shadow Hills Mastering Compressor.

 

Opto-kompressorer

Opto står för ”optical” och dessa kompressorer är långsammare än andra sorter, men är kapabla till hög gain reduction. De har en relativt enkel design som använder en fotocell och en ljuskälla – traditionellt används en glödlampliknande design men i andra fall används LED-ljus. Signalspänningen orsakar variation hos intensiteten i ljuskällan, vilket avgör mängden kompression.

Fotocellens respons till ljuskällan gör denna kompressortyp unik. På grund av designen agerar kompressorn snabbt, men avtar i release-hastighet när den klingar av (så kallat ”stamp on the brakes”). Detta unika beteende är en av anledningarna till att opto-kompressorer låter så jämna, naturliga och musikaliska. Därför är de bra för sång, ibland tillsammans med FET-kompressorer, men också för bas eller när du vill ha en naturlig kompression av ett längre ljud.

Opto-kompressor

Teletronix LA 2A

Teletronix LA 2A och 3A är de mest populära opto-kompressorerna. De används ofta för kick och virvel på grund av sin långsamma attack. Tube-Tech CL 1B har blivit en modern klassiker, medan Golden Age är känd för att vara ett prisvärt alternativ.

 

FET-kompressorer

FET står för ”field-effect transistor”. Denna typ av kompressor kom relativt sent som ett alternativ till Vari-Mu-kompressorer, men är idag den vanligaste designen tillsammans med VCA. Designen resulterar i en väldigt färgad kompression med unik respons och sound. FET-kompressorer erbjuder fler alternativ än andra typer av kompressorer – de kan var snabba, färgade, ”giriga” eller aggressiva. De passar särskilt bra för kompression under inspelning, parallellkompression och allt som ska vara långt fram i mitten, såsom trummor, bas och aggressiv sång.

FET-kompressor

Universal Audio 1176

FET-kompressorer kan vara slagkraftiga och giriga som en 1176 eller ge en varm och ”fuzzy” vintagekänsla som en Drawmer 1978.

 

Vari-mu-kompressorer

Vari-Mu, tidigare Delta-Mu, är en av de äldsta typerna av kompressorer. De använder rör för att få dynamik i sin gain reduction. Rören påverkas av ingångsspänningen, vilket resulterar i en långsam eller monokulär kompression. Vissa nyare varianter har kontroller för attack och release, men på grund av rören tenderar de att ha en långsamt attack ändå.

Vari-Mu-kompressor

Fairchild 670 och 660

Den kändaste Vari-Mu-kompressorn är Fairchild, som finns i varianterna 670 och 660. Med sina 34 kg, 20 rör och 14 transformatorer fick den mytologisk status i studios över hela världen. Den är känd för att hantera generösa mängder gain reduction utan att ljudkvalitén försämras. I mixbussen eller inom mastering är Fairchild bättre på att limma ihop spåren än att kontrollera dynamiken, till skillnad från exempelvis en VCA. Originalet är inte tillgängligt längre, men det finns nyare varianter som redan blivit klassiker, såsom Manley Vari-Mu och Retro Instruments 176.

 

PWM-kompressorer

PWM står för Pulse Width Modulator. Det är en gammal teknologi som har använts i vintagekompressorer, men även i nyare, och som gör det möjligt att effektivt kontrollera gain reduction utan försämrad ljudkvalité. Den grundläggande idén är att ljud är energi i elektrisk form inuti utrustningen, så om du använder kompressorn för gain reduction är det egentligen energin som reduceras. På grund av den komplicerade tekniken är denna typ av kompressor ovanlig. Den används när du inte vill färga ljudet alls och ger till och med ett renare ljud än VCA.

PWM-kompressor

Crane Song STC-8

Dave Hill anses ofta vara den bästa utvecklaren av PWM-kompressorer. Några nämnvärda exempel är Crane Song STC-8, The Pye Compressor och Great River PWM-501 (500-series).

 

Diode-Bridge-kompressorer

Diode-Bridge-kompressorer erbjuder det mest färgade ljudet av alla olika typer av kompression. Därför verkar de vid första anblick inte vara särskilt mångsidiga, men faktum är att de kan få det mesta som går igenom dem att låta bättre. Att använda en diod för att kontrollera gain reduction medför mycket distorsion, vilket gjorde att man i den äldre designen behövde sänka gainen med 40 dB. Det påverkade i sin tur den så kallade ”noise level-ration”.

Diode-Bridge-kompressorer var sällsynta eftersom de ansågs skapa för mycket oljud och dessutom gick utvecklingen av dem långsamt. De visade sig dock vara perfekta för den digitala eran, vilket har lett till en förbättrad design som ger ett tjockt och färgat ljud som låter fantastiskt och är fritt från oljud. De används numera för mixning av alltifrån sång till slagverk, men börjar också synas inom mastering.

Diode-Bridge-kompressor

Heritage Audio Successor

En av de kändaste och bästa Diode-Bridge-kompressorerna är Heritage Audio Successor. Andra nämnvärda exempel är Chandler Limited LTD-2, AMS Neve 33609 (en nytugåva av 2254), Neve 535 (500-series) och Chandler Zener Limiter.

Vi hoppas denna guide var till nytta för dig som vill lära dig mer om olika typer av kompression och kompressorer. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss! Du kan också läsa mer om digitala kompressorer i Logic Pro X.

Guider och Tips

Nå ut till influencers med hjälp av SubmitHub

Vill du att din musik ska gå viral? Du kan nå ut till influencers med [...]

Vad är en bra rörmikrofon?

Läs om det stora testat av olika rörmikrofoner vi gjorde i samarbete med Uppsala Musikverkstad [...]

Musiksamarbeten

Att samarbeta med andra artister kan vara mycket fördelaktigt för din musikkarriär av flera skäl. [...]

Släppa en Cover eller en Remix

I den här artikeln hittar du information om vad en cover och vad en remix [...]

Kontakta oss

KONTAKTA OSS


VÅR PORTFOLIO

LYSSNA I DOLBY ATMOS

LYSSNA I STEREO