Fyra rörmickar och en Neumann
I den här artikeln skriver vi om hur vi bestämde oss för vilken mikrofon som skulle bli vårt nästa inköp till studion. Vi skriver om priser, användningsområden, hur vi testade mickarna, hur vi tänkte kring valet av mikrofoner och slutligen även valet av vinnaren.
Om du går i tankar kring inköp av en ny mikrofon så rekommenderar vi varmt att ni kontaktar våra vänner på Uppsala Musikverkstad eller msonic så kommer de kunna hjälpa er vidare. Har ni specifika frågor kring artikeln, vår studio eller musikproduktion så tveka inte på att kontakta oss.
Vilka mikrofoner testade vi?
Vi testade tre mikrofoner av tillverkaren Warm Audio samt en från Vanguard, och sedan använde vi oss även av en U87ai från Neumann som referensmikrofon. Nedan kommer en summering av namnen på mikrofonerna, priser och länkar dit man kan köpa dem. Det finns även möjlighet att testa mikrofonerna i vår studio.
- Vanguard V13 gen2
Återförsäljare: msonic
Pris: ca 13.000kr - Warm Audio WA-47
Återförsäljare: Uppsala Musikverkstad
Pris: ca 10.600kr - Warm Audio WA-CX12
Återförsäljare: Uppsala Musikverkstad
Pris: ca 13.000kr - Warm Audio WA-8000
Återförsäljare: Uppsala Musikverkstad
Pris: ca 13.600kr - Neumann U87ai
Återförsäljare: Uppsala Musikverkstad
Pris: ca 36.000kr
Ljudtest av mikrofoner
För att testa de olika mikrofonerna så spelade vi in samtliga instrument och sång i en låt med respektive mikrofon. Tanken var att detta skulle ge oss en uppfattning av hur enskilda instrument fångades upp av respektive mikrofon, men även hur den ackumulerade effekten av mikrofonen lät i kontext av en hel produktion.
Det vi spelade in var:
- Sång och bakgrundssång
- Ukulele
- Bas-ukulele
- Slagverk
Det var onekligen skillnad mellan de olika mikrofonerna. Men ett mer vetenskapligt närmande till testet hade varit att spela in samma tagning med samtliga mikrofoner samtidigt istället för att göra separata tagningar. Vår tanke med att göra separata tagningar var att varje mikrofon skulle få spela in instrumentet i sin ”sweet spot”. För- och nackdelar såklart. I slutet av dagen kändes resultatet i alla fall gott nog för oss att kunna dra slutsatser om vilka mikrofoner vi föredrog och inte. Värt att nämna är att WA-8000 mikrofonen tyvärr inte fick möjligheten att bli testad på samtliga element (endast sång) då vi inte hade den i studion samtidigt med de andra mikrofonerna.
Vilken rörmikrofon är bäst?
Vilken mikrofon man tycker bäst om är subjektivt så när man letar efter en ny mikrofon så finns det framförallt två bra frågor att ställa sig:
- Varför köper jag en ny mikrofon?
- Vad gör den nya mikrofonen som de jag redan äger inte gör?
I vårt fall var svaren på dessa; vi letar efter en rörmikrofon då vi i dagsläget inte har det i studion. Och en rörmikrofon tillåter oss att ge inspelningarna en annan typ av ”finish” än de vi har i dagsläget. En rörmikrofon skulle inte kunna ersätta någon av de mikrofoner vi har, men den skulle komplettera samlingen med sitt varma vintage-sound. Den naturliga kompressionen och överstyrning som rörmikrofoner erbjuder skulle i vissa projekt effektivisera vårt arbetsflöde då mindre efterarbete med inspelningen skulle krävas.
Med andra ord; vi vill köpa en rörmikrofon till studion för det låter gött och skiljer sig från de mikrofoner vi redan äger.
Varför vinner Warm Audio WA-CX12?
Vi letade som ovan nämnt efter en mikrofon som låter coolt och annorlunda mot de mikrofoner vi redan har. Innan vi går in på varför vinnaren är vinnaren, låt oss snabbt gå över varför de andra mikrofonerna inte hamnade där.
WA-47 var först att trilla bort från listan över potentiella vinnare då den enligt våra öron inte lät jämförbart lika bra som någon av de andra mikrofonerna – även vid blindtest så var det den som var enklast att peka ut. Framförallt var det detaljer som försvann vid inspelning med WA-47:an.
WA-8000 försvann från listan trots att den lät kanon. Hade vi inte redan ägt en Neumann TLM103 så hade det nog känts mer aktuellt. TLM103 är en FET mikrofon och inte en rörmikrofon men WA-8000 hade varit användbar vid samma situationer, samt givit ett väldigt likt resultat. Vilket gör det svårt att argumentera för en investering på 13.600kr..
Neumann U87ai är diskvalificerad då det inte är en rörmikrofon. Vi tog med den för att ha något att jämföra mot. Det som främst förvånade oss var hur mörk den uppfattades i kontrast mot rörmikrofonerna. U87:ans otroliga detaljrikedom och balanserade sound passar för alla situationer vilket är en av anledningarna till att vi köpte in den för några år sedan. Anledningen att vi letar en rörmikrofon är för att vi vill ha något som erbjuder mer än precision. Vi letar efter en mick med vibe!
Den riktiga duellen
Det var väldigt nära mellan WA-CX12 och Vanguard V12 gen2. V13 har vi haft i studion längst och varit väldigt nöjda med. Men redan vid första inspelningen med CX12 så förstod vi att den fått en värdig motståndare. I en perfekt värld hade man kunnat köpa båda mikrofonerna såklart…
Det som gjorde att CX12 tillslut vann var för att den utöver dens fantastiska förmåga att plocka upp högre frekvenser på ett smickrande sätt, även gav inspelningarna en botten som V13 inte gjorde. Värme och briljans ihop med en tillfredställande detaljrikedom av mittenfrekvenser är svårt att tacka nej till. Det hade dock varit kul att ge vinsten till V13 då den inte är en klon, vilket WA-CX12 är. Men i slutet av dagen är det enda som spelar någon roll hur det låter. Och vi tycker Warm Audio’s CX12 låter toppen.
Summering
Vårt nästa inköp till studion blir en WA-CX12, det är en sak som är säker. Det behöver dock inte bli din nästa mikrofon. Som nämnt ovan så finns det många saker att överväga när man ska köpa en ny mikrofon. Vårt test och den här artikeln är främst till för att ge er en insyn i vår process av att välja prylar till studion samt informera om hur rörmickar kan användas, förhoppningsvis kan det även inspirera er process också. Tveka inte på att höra av dig till oss om du har några frågor!
Vad är en rörmikrofon?
En rörmikrofon är en speciell typ av mikrofon som använder elektronrör (även kallade vakuumrör) för att förstärka ljudet. Här är några viktiga punkter om rörmikrofoner:
-
Varmt ljud: Rörmikrofoner är kända för att ge en varm och fyllig ton. De har en naturlig kompression och harmonisk distorsion som kan ge en behaglig klang.
-
Rörteknologi: Inuti en rörmikrofon finns ett eller flera elektronrör. Dessa rör fungerar som förstärkare och ger mikrofonen dess karaktäristiska ljud.
-
Känslighet för överstyrning: Rörmikrofoner är mer känsliga för överstyrning än moderna FET-mikrofoner (som Neumann U87). Detta kan vara en fördel eller nackdel beroende på användningssituationen.
-
Användningsområden: Rörmikrofoner används ofta i professionella inspelningsstudior för sång, instrument och röstinspelningar. De ger en vintage-känsla och är populära bland ljudtekniker och artister.
Mer inom musikproduktion
Vad är en bra rörmikrofon?
Läs om det stora testat av olika rörmikrofoner vi gjorde [...]
De vanligaste ljudfilsformaten
Den här artikeln berättar om de vanligaste ljudfilformaten. MP3 och [...]
21 tips om mixning
Håller du på att lära dig mixa och vill ha [...]
10 myter om kompression
Det finns få saker inom musikproduktion som omges av så [...]
Kontakta oss
KONTAKTA OSS
Kom ihåg att du måste för att skicka formulär. Skicka ett mail direkt till info@killandermusicrecords.com om du inte vill acceptera cookies.
VÅR PORTFOLIO
KMR Studios har under de senaste åren gett ut hundratals låtar åt ett stort antal artister. För att göra det enklare för dig att hitta det du söker, har vi organiserat musiken i olika spellistor. Klicka på länken nedan för att utforska vår musik efter format (stereo eller Dolby Atmos) eller genre.
Portfolio