Del 5 i serien Atmos i Logic Pro
I artikeln Surround Panner i Logic Pro pratade vi om vad Surround Panner är för något och hur man använder det. I denna artikeln kommer vi prata om Dolby Atmos flexibla och spännande 3D objekt samt hur man använder dem i Logic Pro.
Objektbaserat ljud
För att förstå hur Dolby Atmos 3D-objekt fungerar är det viktigt att förstå begreppet ”objektbaserat ljud”. Istället för att vara bundna till specifika kanaler, som i traditionell surroundljudteknik, betraktas ljuden i Dolby Atmos som individuella objekt. Varje ljudobjekt kan ha en separat position i rummet och du kan flytta dem fritt mellan högtalarna. Detta leder till att du har en större flexibilitet och kontroll över hur ljudet presenteras.
3D objekt i Logic Pro
Du kan, med Dolby Atmos 3D-objekt, placera ljudobjekt var som helst i rummet, inklusive över huvudet på lyssnaren. För att uppnå detta används en kombination av traditionella högtalare placerade runt lyssnaren samt takmonterade högtalare för att skapa höjd i ljudbilden. När du använder dig av 3D-objekt kan ljudet på riktigt färdas från alla riktningar och ge dig som lyssnare en känsla av att vara omgiven av musiken.
Varje 3D objekt representerar en egen ljudfil (två om det är ett stereospår, ett om det är mono), med egen metadata som används för att översätta mixen till olika högtalarsystem (från mobiltelefoner till biografer). Detta skiljer sig från surround pannern som skickar ljud till surround bedden som snarare är ett flerkanaligt stereospår där alla kanaler som skickas till bedden delar meta-data.
I din Monitoring Plug-in hittar du dina 3D objekt. I Dolby Renderer kan du justera hur kanalerna ska renderas.
Läs mer om detta i artikel ”Från stereo till Atmos”!
Arbeta med 3D objekt
När du panorerar med 3D-objekt finns det några saker att tänka på för att få så bra resultat som möjligt. Först behöver du tänka utifrån din mix, vad kan du göra för att lyfta fram budskapet och känslan i musiken mer? Medan du gör detta är det också viktigt att du tänker på ljudets balans och att panoreringen låter naturlig. Däremot, när det kommer till kritan, är det du som bestämmer vad som låter bäst.
I panoreraren kommer du se olika parametrar som används för att positionera ljudet i rummet
Parametrar
- Left/Right: Flyttar ljudet vänster eller höger
- Back/Front: Flyttar ljudet framför eller bakom dig.
- Size: Detta ändra storleken på ditt ljud.
- Elevation: Ändrar hur högt placerat ljudet är i rummet, från golvet upp till taket.
- Spread: Om det är en stereokanal som panoreras kan du justera hur bred stereoeffekten ska vara.
Alla dessa parametrar kan du styra genom att dra i punkten i rutnäten.
Panorera med 3D objekt
-
Öppna Logic Pros projektinställningar och konfigurera ditt projekt för att använda Dolby Atmos. Välj rätt ljudformat och samplingsfrekvens som stöder objektljud. (Detta gör Logic Pro åt dig som standard).
- Öppna din mixer, genom att trycka på View → Show Mixer. Du kan även trycka på ”X” för att öppna den direkt.
-
3D Objektspår: Dubbelklicka på kanalens utgång och byt från surround panner till 3D objekt panner.
-
Välj ljudkälla: Dra och släpp ljudobjektet på objektspåret.
-
Positionera objekt: Använd panoreringsverktyget för att exakt placera ljudobjektet i din tredimensionella ljudbild. Detta gör att du kan skapa bredd, djup och höjd i din mix.
- Effekter: Lägg till effekter som du tycker passar. Kom ihåg att ett verktyg som EQ inte behöver användas på samma sätt, då placeringen av ditt ljud påverkar dess frekvenser!
För- och nackdelar med 3D-objekt
Att använda 3D-objekt i Dolby Atmos har flera fördelar och några potentiella nackdelar. Här är några av dem:
Fördelar med att använda 3D-objekt:
-
Realistisk och uppslukande ljudupplevelse: Genom att använda 3D-objekt kan ljudet exakt positioneras i en tredimensionell rymd. Det ger en mer realistisk och engagerande ljudupplevelse där ljudobjekt kan röra sig fritt runt lyssnaren och skapa en känsla av att vara omgiven av ljudet.
-
Mer precis positionering: Med 3D-objektbaserat ljud kan ljudobjekt placeras på specifika positioner i rummet. Detta ger en förbättrad lokaliseringsprecision, vilket innebär att lyssnaren kan uppfatta var ljudet kommer ifrån med större noggrannhet. Det bidrar till en mer autentisk och uppslukande ljudupplevelse.
-
Flexibilitet och kreativ frihet: 3D-objekttekniken ger ljuddesigners större flexibilitet och kreativ frihet att forma ljudlandskapet. De kan exakt placera och röra ljudobjekt i rummet för att skapa önskade effekter och övergångar. Det ger en mer skräddarsydd ljudupplevelse och möjliggör innovativa ljuddesigner.
Nackdel med att använda 3D-objekt:
-
Kunskapsbrist: Då musikskapande i Dolby Atmos fortfarande kan anses vara något nytt kan kunskapen hos den stora massan vara bristande. Detta kan leda till svårigheter för arbete professionellt. Däremot är ett tips, om du letar efter någon att samarbeta med, att säkerställa att de är certifierade av Dolby att arbeta i formatet. Det är inte en garanti på att resultatet kommer bli precis som du vill, men chanserna är betydligt högre än om du förlitar dig på råd och resultatet från en studio som inte har satt sig in i vad som krävs av formatet.
Vidare läsning inom Dolby Atmos
På KMR är vi Dolby Atmos-certifierade och har Atmos-tjänster i produktion, mixning och mastring. Ifall du antingen vill ha din musik producerad i Atmos, har frågor eller vill ha din musik mixad och mastrad i formatet är det bara att kontakta oss!
I del 5 av serien ”Atmos i Logic Pro” har vi pratat om vad 3D objekt är för något och hur de används i Dolby Atmos. 3D objekt i Dolby Atmos är något som ger dig en kreativ frihet och bättre precision i din panorering. Detta är något som sätter Dolby Atmos i en egen klass!
- Läs Del 1 – Dolby Atmos i Logic Pro
- Läs Del 2 – Lyssna på Dolby Atmos
- Läs Del 3 – Från Stereo till Atmos
- Läs Del 4 – Surround Panner i Logic Pro
Utforska KMR Studios utrusning i Studio A
Läs mer artiklar inom Dolby Atmos & Logic Pro
Loudness i Dolby Atmos i Logic Pro: En steg-för-steg-guide
Den här artikeln är för dig som vill ta reda på mer om hur mätning [...]
Exportera masterfiler från Atmos-projekt i Logic Pro
Den här artikeln ger dig mer information om hur man exporterar masterfiler från Logic Pro [...]
Mixa i Dolby Atmos: Workflow från början till slut
Vill du jobba med Atmos i Logic? Är du nyfiken på hur man på ett [...]
Streamingtjänster för musik som stödjer Dolby Atmos
Vill du ta din musikstreaming till nästa nivå? Den här artikeln ger dig information om [...]
KONTAKTA OSS
VÅR PORTFOLIO
KMR Studios har under de senaste åren gett ut hundratals låtar åt ett stort antal artister. För att göra det enklare för dig att hitta det du söker, har vi organiserat musiken i olika spellistor. Klicka på länken nedan för att utforska vår musik efter format (stereo eller Dolby Atmos) eller genre.
Portfolio