Vad är en kompressor?

Innan vi går in på vilka kompressorer som finns i Logic Pro är det bra att känna till vad en kompressor är. En kompressor är ett bearbetningsverktyg i en DAW (Digital Audio Workstation). Vad man gör med en kompressor är kort sagt att trycka ihop en ljudsignal och forma den genom att exempelvis jämna ut dynamik och höja medelnivån. Man kan även nyttja en kompressor till att få ett visst sound i sin låt.

Här kan du läsa mer om kompressorer

 

Kompressorer i Logic Pro

Inkluderat i Logic Pro finns en kompressor som emulerar några kända analoga kompressorer. I denna guide kommer vi att gå igenom hur de fungerar och hur du kan använda dem.

 

Platinum Digital

Denna modell är Logic Pros egna digitala kompressor. Den har ett genomskinligt sound och en transient response (förmåga att återge höga och plötsliga ljud, t.ex. handklapp) som är snabb och transparent. Platinum Digital funkar bra på vilket ljud som helst. Det finns också möjlighet att lägga till distorsion för att få till ett mer ”rått” sound, om du vill ha färgningen (karaktären) hos en analog hårdvara.

Studio VCA

Studio VCA är en emulering av Focusrite Red 3 Dual Compressor/Limiter. Red 3 är en dubbel mono/stereo-kompressor och -limiter som släpptes på marknaden 1994. Dess framgång gav Red 3 ett TEC-pris för enastående tekniskt resultat i kategorin ”Signalbehandlingsteknik”.

Studio VCA fungerar bra på bas, sång och gitarr på grund av sin snabba och täta respons, men även på mixbussar. Emuleringen är helt diskret och balanserad vilket betyder att den har ett rent sound och inte färgar ljudet som andra analoga kompressorer. Även om Studio VCA har ett mer transparent sound kan du ge dina ljud en mer analog känsla med distorsionskontroll.

Hittills är den en av Focusrites mest igenkända hårdvaru-produkter. Den är också det första valet av kompressor för många av världens mest framstående mixingenjörer, som t.ex. Chris Lord-Alge som religiöst placerar sin Red 3 på mixbussen.

 

Studio FET

Studio FET emulerar UREI/Universal Audio 1176 Rev E ”Blackface”-kompressor/limiter. UA- grundaren Bill Putnam Sr. designade den ursprungliga Universal Audio 1176-kompressorn 1967, men även kompressorn Vintage FET. 1176 är känd för att ha använts på några av de största inspelningarna i historien, samt är en favorit bland producenter och mix-ingenjörer. Dess blixtsnabba attack- och release-tider är ideala för trummor, bas eller gitarrer och för sång framåt i mixen.

Studio FET:s aggressiva sound ger en känsla av energi som adderar ljus och närvaro till allt som går igenom den. När den körs hårt lägger den till en del in-your-face-kant, vilket gör den allmänt känd som en trumkompressor. 1176:an har också ett mycket distinkt ljud även när den inte komprimerar ljud på grund av sin unika krets. Vissa kör ljud genom 1176 med kompressionen avstängd endast för att få den där speciella tonen den ger.

 

Vintage FET

Vintage FET-modellen emulerar UREI 1176 Rev H ”Silverface”-kompressor/limiter. Denna design har genomgått många förändringar under årtiondena, men Rev H ”Silverface”-revisionen behåller mycket av signaturljudet från sina föregångare. Den största skillnaden är en silverplåt, en röd “Off”-knapp och en blå UREI-logotyp.

Den är också känd för att ha lånat ut sin karaktär till några av de största inspelningarna i historien samt är ett verktyg som finns i nästan alla professionella studios. Dess snabba attack- och release-tider är perfekta för att trummor, bas eller gitarrer och får sång att skina. Vintage FET:s aggressiva sound ger en känsla av energi som ger ljusstyrka och närvaro till allt som går igenom den. När den körs hårt kan den lägga till en önskad edge till dina trummor.

 

Classic VCA

Classic VCA-modellen efterliknar DBX 160-serien av kompressorer/limiters. Den introducerades 1971 och användes på nästan alla större inspelningar i slutet av 70-talet och under hela 80-talet. Senare modeller i 160-serien blev också industristandarder som fortfarande används frekvent.

Classic VCA anses vara en av de bästa trumkompressorerna någonsin och den ursprungliga DBX 160 har en beprövad meritlista. Den är känd för sin vintagekaraktär, aggressiva slag och enkelhet. Kompressorns täta och snabba respons gör den till ett perfekt verktyg för att krossa grupper/bussar och ger en subtil ”fethet” till alltifrån gitarrer till sång. DBX 160 är också legendarisk för sin enkla kontrolluppsättning och klassiska hårda knäkomprimering som inte hittas i andra VCA-kompressorer.

Använd Classic VCA för att ge ett varmt och kornigt slag till dina ljud. Den är mycket effektiv för att förstärka bas, synt, gitarrer och särskilt trummor. Den är känd för att ta fram ”knock” och ”thwack” av trumljud, särskilt på kick, virveltrummor och klappar. Sätt den här modellen på ett AUX-spår och kör ljud genom den för att tillämpa parallell kompression.

 

Vintage VCA

Vintage VCA-modellen efterliknar den legendariska SSL G-busskompressorn. Den anses vara ”The Holy Grail” bland busskompressorer och har förändrat inspelningsindustrin sedan introduktionen på 80-talet.

Den är baserad på den berömda masterbus center-kompressorn på SSL 4000 G-konsolen. Vad som är utmärkande med SSL G Bus Compressor är
att den gör mixar större, kraftfullare och slagkraftigare samtidigt som den förbättrar sammanhållning och tydlighet. Från subtil och transparent dynamisk kontroll till mer aggressiva texturer med toppbegränsning – med SSL G:s intuitiva kontrolluppsättning kan du enkelt justera det du behöver.

SSL G Bus Compressor är uppskattad av topp-ingenjörer för sin förmåga att ”limma ihop” spår, och är perfekt för att lägga till slag till trummor och slagverk eller tämja pianodynamik. Men den verkliga magin lyser när den laddas på busspår, särskilt masterbussen. Av den anledningen, lägg på Vintage VCA på din master och hör din mix bli levande!

 

Vintage Opto

Slutligen har vi Vintage Opto-modellen, som emulerar Teletronix LA-2A optiska kompressor. Sedan dess introduktion 1965 har ikoniska Teletronix LA-2A Leveling Amplifier hörts på otaliga hits. Teletronix-grundaren Jim Lawrence använde först fotoceller för att kontrollera ljudförstärkning på ett innovativt sätt. Hans geniala optiska kompressionsdesign var ett tekniskt genombrott som överträffade stabiliteten och transparensen hos tidigare kretsar.

Universal Audio-grundaren Bill Putnam Sr. köpte senare denna patenterade teknik och fortsatte att tillverka LA-2A fram till 1969. Än i dag fortsätter LA-2A att fängsla nya generationer av retrosökande entusiaster.

I över 50 år har Teletronix LA-2A varit respekterad för sin smidiga, naturliga, musikaliska kompression. Kända för sina subtila, lockande och varma egenskaper, var den ursprungliga LA-2A:s rördrivna elektro-optiska dämpningskretsar revolutionerande för sin tid. Toppartister, ingenjörer och producenter prisar dess förmåga att arbeta på allt du väljer. Dess snabba attack och release erbjuder en karaktär som är mer transparent än andra kompressorer från dess tid. LA-2A är dock mest känd för att behandla sång.

Vintage Opto har viss personlighet. Applicera subtil transparent kompression eller justera hårt för att introducera fräsande overdrive som låter grymt på bas, trummor och gitarrer. Dessutom gör dess enkla kontrolluppsättning och soniska appeal Vintage Opto till en av de mest kända rörkompressorerna någonsin.

 

Vi hoppas denna guide var till nytta för dig i valet av kompressorer i Logic Pro. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss! Du kan också läsa mer om Vintage EQ Collection i Logic Pro.

Guider & tips

Nå ut till influencers med hjälp av SubmitHub

Vill du att din musik ska gå viral? Du kan nå ut till influencers med [...]

Vad är en bra rörmikrofon?

Läs om det stora testat av olika rörmikrofoner vi gjorde i samarbete med Uppsala Musikverkstad [...]

Musiksamarbeten

Att samarbeta med andra artister kan vara mycket fördelaktigt för din musikkarriär av flera skäl. [...]

Släppa en Cover eller en Remix

I den här artikeln hittar du information om vad en cover och vad en remix [...]

Kontakta oss

KONTAKTA OSS


VÅR PORTFOLIO

LYSSNA I DOLBY ATMOS

LYSSNA I STEREO